Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
*Memory z głoską „sz”*
Kochani uczniowie na długie zimowe wieczory proponuję Wam grę memory z głoską ” sz”. Pamiętajcie, jak odkryjecie parę takich samych obrazków, poprawnie je nazwijcie ( ale najpierw odpowiednio ułóżcie swoje narządy mowy czyli czubek języka uniesiony jest do góry, do wałka dziąsłowego, zęby są zbliżone , wargi lekko zaokrąglone, wysunięte do przodu) .Powodzenia!!!
Gra online znajduje się w linku poniżej
https://wordwall.net/pl/resource/1157637
Bajka logopedyczna „Chory kotek” dla przedszkolaków i starszaków.
Dzieci podczas słuchania czytanej przez rodzica bajki , wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy, polegające na tym iż za pomocą naszego języka i buzi pokazują fragment czytanej bajki. Oczywiście ćwiczenia demonstruje dziecku dorosły , najlepiej przed lustrem. Powodzenia!!!
CHORY KOTEK”
Kotek był chory i bardzo źle się czuł. Często kichał (wołamy „a psik”), bolała go głowa (wołamy „ojojoj”). Przyjechał pan doktor (mówimy „brum brum”), zaglądnął do gardła (wołamy „aaa” i wysuwamy język na brodę), było chore. Następnie zbadał kotka, wyciągnął słuchawki (wysuwamy język z buzi, przesuwamy nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze). Zapisał lekarstwa na recepcie („piszemy” w powietrzu językiem wysuniętym z buzi).
Kotek leżał w łóżeczku, miał dreszcze (wypowiadamy „brrr…”). Gorączka raz wzrastała (język uniesiony na górną wargę), raz opadała (język na brodzie). Kotek zażywał lekarstwa: ssał tabletki (przednia część języka przy podniebieniu, naśladujemy ssanie), pił słodki syrop, więc się oblizywał (język wędruje dookoła warg przy otwartej buzi).
Po kilku dniach kotek poczuł się lepiej, był wesoły i zadowolony (uśmiechamy się szeroko, nie pokazując zębów).
Szkolny Logopedyczny Konkurs
Drodzy uczniowie w związku z przypadającym na 6 marca Europejskim Dniem Logopedy zapraszam wszystkich chętnych uczniów do wzięcia udziału w konkursie.
W tym roku konkurs polegał będzie na:
*wykonaniu pomocy do ćwiczeń logopedycznych ( np. oddechowych)
lub
* gry logopedycznej ( np. planszowej zawierającej trudne słowa, memory, piotrusia logopedycznego itp. ) .
Wykonane prace proszę przynosić najpóźniej do końca lutego.
Liczę na waszą kreatywność i pomysłowość!!!
Dla wszystkich biorących udział przewidziane dyplomy i słodkie upominki.
Pozdrawiam Ewelina Bielówka – logopeda szkolny