Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na rok szkolny 2020/2021.
- Statut Szkoły Podstawowej im. Stanisława i Janka Bytnarów w Ostrowie.
Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej
im. Stanisława i Janka Bytnarów w Ostrowie opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne
ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych
i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu,
że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego
z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny
program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia
oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia
ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których
uzupełnieniem
są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany
na podstawie diagnozy potrzeb
i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników ewaluacji,
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2019/2020,
- wniosków i analiz (wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych
dla szkoły (koncepcja funkcjonowania
i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu
wychowawczo-profilaktycznego
jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom
problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu
wychowawczo-profilaktycznego
jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły,
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
I. Misja szkoły
Misją
szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu
odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa
kulturowego,
przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie
umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami
innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w
wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc
psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego
szacunku i uczciwości jako postawy życia
w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i
kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej
tradycji. Misją szkoły jest
także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska
o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
II. Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły
Podstawowej im. Stanisława i Janka Bytnarów w Ostrowie
jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym
oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny
rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
- zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
- szanuje siebie i innych,
- jest odpowiedzialny,
- zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
- zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
- jest tolerancyjny,
- korzysta z różnych źródeł wiedzy i
informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia
i technologie informatyczne, - jest ambitny,
- jest kreatywny,
- jest odważny,
- jest samodzielny,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
- szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- jest odporny na niepowodzenia,
- integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole.
- inne (ważne z perspektywy przyjętych wartości oraz celów wychowawczych i profilaktycznych szkoły).
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie
przez ucznia i wychowanka wiedzy
i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych, - psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie
hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność
za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje
w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych, - współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie
przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz
relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców,
a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami, - doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie
u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału
w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym, - przygotowanie
uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej
i światowej, - wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działalność edukacyjna
w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy
i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli
i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub
opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń
zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów
używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych,
nowych substancji psychoaktywnych,
a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania
w tego typu przypadkach, - rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- kształtowanie krytycznego myślenia i
wspomaganie uczniów i wychowanków
w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, - prowadzenie wewnątrzszkolnego
doskonalenia kompetencji nauczycieli
i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej, - doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność
informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych
informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców,
na temat zagrożeń
i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a
także nauczycieli i wychowawców
oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji
nauczycielom, wychowawcom i rodzicom
lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, - udostępnienie informacji o ofercie
pomocy specjalistycznej dla uczniów
i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, - przekazanie informacji uczniom i
wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom
oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych
z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, - informowanie uczniów i wychowanków oraz
ich rodziców lub opiekunów
o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz
o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- wspieranie
uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną,
środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni
na ryzyko zachowań ryzykownych, - wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
Działania te obejmują w szczególności:
- realizowanie
wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów
profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych
do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii, - przygotowanie
oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej
pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby,
w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności
i satysfakcji życiowej, - kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
- doskonalenie
zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji
profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów
i wychowanków zachowań ryzykownych, - włączanie,
w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny,
o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w
pracy wychowawczej
są ukierunkowane na:
- wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
- przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
- wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
- budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania profilaktyczne programu to:
- zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
- znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- rozpoznawanie sytuacji i zachowań
ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań
lekarskich, papierosów, alkoholu
i narkotyków), - eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
- niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
- uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.
IV. Struktura oddziaływań wychowawczych
- Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- inspiruje nauczycieli do poprawy
istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań
w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów, - stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
- opracowuje
projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go
w porozumieniu z Radą rodziców , - opracowuje
i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli
w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością - uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
- uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjachzagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
- udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają
z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach
w nauce na swoich zajęciach, - wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
- Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
- rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz
celów i zadań określonych
w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów, - przygotowują
sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski
do dalszej pracy, - zapoznają
uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym
i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły, - są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
- współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych
- Zespół wychowawców:
- opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjachzagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
- analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
- ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
- przygotowuje
analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej
i profilaktycznej szkoły, - inne, wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły.
- Pedagog szkolny:
- diagnozuje środowisko wychowawcze,
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
- współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki,
- zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
- współpracuje
z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i
poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym
z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- Rodzice:
- współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- rada rodziców uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
- Samorząd uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia
kulturalnego uczniów szkoły, działalności
oświatowej,
sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami
i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem, - uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
V. Kalendarz uroczystości szkolnych w roku szkolnym 2020/2021
Lp | Data | Uroczystość | Forma realizacji | Odpowiedzialni |
1. | 1 września 2020r. | Gminna Inauguracja roku szkolnego 2020/2021. | Spotkania z wychowawcami. | Dyrektor szkoły, Wychowawcy klas |
2. | Wrzesień 2020r. | Wybory do władz Samorządu Uczniowskiego |
Kampania
wyborcza: plakaty, gazetki. Wybory przeprowadzone zgodnie z regulaminem samorządu uczniowskiego | Bernadeta Ruchała |
3. | 7 września 2020r. |
Narodowe
czytanie „Balladyny” Juliusza Słowackiego | Spotkanie czytelnicze | Bernadeta Ruchała |
4. | 24 września 2020r. |
Pasowanie na ucznia klasy I | Impreza klasowa | Elżbieta Dubiel |
5. | 29 września 2020r. | Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania | Zajęcia w klasach | Wychowawcy klas |
6. | 30 września 2020r. | Dzień Chłopaka | Imprezy klasowe | Wychowawcy klas |
7. | 2 października 2020r. | Obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia | Projekt | Irena Kowal Maria Kochman |
8. | 16 października 2020r. | XX Dzień Papieski | Gazetka okolicznościowa, konkurs plastyczny, udział w akcji „Pączek dla Afryki” | Elżbieta Dubiel Bernadeta Ruchała i SU |
9. | 13 października 2020r. | Dzień Komisji Edukacji Narodowej | Imprezy klasowe | Wychowawcy klas |
10. | Październik 2020r. |
Szkolny
konkurs dla klas I-III „Kolorowa pani jesień” | Konkurs prac plastycznych | Wychowawcy |
11. | Październik 2020r. |
Zbiórka zniczy
w ramach akcji „Światełko dla Łyczakowa” | Zbiórka zniczy | SU, 4 GZ, 2DH, uczniowie, rodzice |
12. | Listopad 2020r. | Akacja „Zapomniane groby” | Porządkowanie grobów, modlitwa, zapalenie zniczy | Opiekun SU, zuchy, harcerze |
13. | 9 listopada 2020r. | Dzień Bajek w Oddziale Przedszkolnym | Czytanie bajek | Karolina Homik |
14. | 10 listopada 2020r. | 11 listopada- Święto odzyskania Niepodległości | Akademia/gazetki okolicznościowe | Elżbieta Dubiel |
15. | Listopad 2020r. | Dzień Pluszowego Misia. |
Zajęcia
tematyczne w oddziałach przedszkolnych i klasach I-III | Katarzyna Silbert, Karolina Homik, wychowawcy klas I-III |
16. | 30 Listopada 2020r. | Andrzejki | Imprezy klasowe | Wychowawcy klas 0-VI |
17. | Grudzień 2020r. | Spotkanie z Mikołajem | Montaż słowno-muzyczny |
Katarzyna
Silbert, Karolina Homik |
18. | Grudzień 2020r. | Jasełka szkolne, Wigilie klasowe | Montaż słowno-muzyczny | Bernadeta Ruchała, wychowawcy kl. |
19. | Grudzień 2020r. | Zimowa przerwa świąteczna | ||
20. | Styczeń 2021r. | Święto Babci i Dziadka | Montaż słowno-muzyczny | Wychowawcy klas I-III |
21. | 1 – 14 lutego 2021r. | Ferie zimowe | ||
22. | 9 lutego 2021r. | Dzień Bezpiecznego Internetu | Lekcje | Anna Dzień, Tomasz Horodecki |
23. | luty 2021r. | Bal Karnawałowy dla uczniów klas 0-VI |
Zabawa
Taneczna (w miarę możliwości) | Wychowawcy klas, rodzice |
24. | 21(22) lutego 2021r. | Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego | Konkurs wiedzy dla klas IV-VI | Bernadeta Ruchała |
25. | 1 marca 2021r. | Dzień Żołnierzy Wyklętych | Wystawa Tematyczna | Elżbieta Dubiel |
26. | 8 marca 2021r. | Dzień Kobiet | Montaż słowno-muzyczny | Piotr Grad |
27. | Marzec 2021r. | Olimpiada dla Przedszkolaków | Zabawy Sportowe | Nauczyciele oddziałów przedszkolnych |
28. | Marzec 2021r. | Szkolny konkurs ortograficzny dla klas IV-VI | Konkurs | Bernadeta Ruchała |
29. | 23 marca 2021r. | Święto Szkoły | Akademia | Drużynowa G.Balawender, Elżbieta Dubiel, Anna Dzień |
30. | 31 marca 2021r. | Wielkanoc | Akademia | Maria Kochman |
31. | 22 kwietnia 2021r. | Dzień Ziemi | Apel, konkurs wiedzy ekologicznej | Anna Dzień |
32. | 30 kwietnia 2021r. | Dzień Flagi Święto Konstytucji 3 maja | Apel oraz wspólne robienie kotylionów | Bernadeta Ruchała |
33. | maj 2021r. | Dzień Rodziny | Dzień Sportu | Wychowawcy |
34. | 1 czerwca 2021r. | Dzień Dziecka | Piesza wycieczka | Wychowawcy |
35. | 25 czerwca 2021r. | Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2020/2021 | Akademia | Wychowawca klasy VI |
36. | 1 września 2021r. | Uroczyste Rozpoczęcie roku szkolnego 2021/2022 | Akademia | Maria Kochman |
VI. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2020/2021.
OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
- Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
- Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.
- Dbałość o poprawę frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
- Integracja zespołów klasowych.
- Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm.
- Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu.
OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO
- Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
- W I semestrze wszyscy wychowawcy przeprowadzą co najmniej 2 godziny zajęć sprzyjających kształtowaniu postaw prozdrowotnych (w dużej mierze poświęconych procedurom dotyczącym zapobiegania COVID-19)..
- Uczniowie są świadomi zależności pomiędzy
odpowiednim stylem życia
a zdrowiem.
OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
- Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
- Przeprowadzenie cyklu zajęć psychoedukacyjnych w klasach na temat umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji.
- Uczniowie potrafią wskazać swoje mocne i słabe strony.
- Uczniowie potrafią wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i pokonywania potencjalnych trudności.
OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO
- Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
- Wychowawcy zapoznają uczniów i rodziców
z systemem wartości przyjętych
w koncepcji pracy szkoły oraz regulacjami prawa wewnątrzszkolnego.
VII. Harmonogram działań
SFERA | Zadania | Forma realizacji | Osoby odpowiedzialne | Termin |
INTELEKTUALNA |
Rozpoznanie
i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów |
Przeprowadzanie
w klasach diagnoz, obserwacje podczas bieżącej pracy | nauczyciele, wychowawcy | IX 2020 |
Rozwijanie
zainteresowań
i
zdolności uczniów.
Dokonywanie
analizy wpływu nastawienia do siebie i innych na motywację do podejmowania różnorodnych zachowań. |
Przygotowanie
propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, konkursów, udział w życiu kulturalnym społeczności lokalnej, przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły (w miarę możliwości, zgodnie z obostrzeniami dotyczącymi COVID-19) Przeprowadzenie przez nauczycieli zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy | nauczyciele dyrektor |
zgodnie
z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby Zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy konkretnych przedsięwzięć i osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie Zgodnie z terminami obserwacji lekcji ustalonym w planie nadzoru pedagogicznego | |
Kształcenie
samodzielnego formułowania i wyrażania sądów. | debata na temat wartości i zasad wolontariatu | wychowawcy | cały rok | |
Podnoszenie
efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych |
lekcje
wychowawcze poświęcone tej tematyce, szkolne zestawienia uczniów z najwyższą średnią i najlepszą frekwencję | wychowawcy, dyrektor | I 2021 VI 2021 | |
Uczenie
planowania i dobrej organizacji własnej pracy. Zachęcanie uczniów do pracy nad własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują. Prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń i niedoskonałości. Rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy. | lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach prowadzonych przez pedagoga szkolnego, | pedagog szkolny , wychowawcy, |
zgodnie
z harmonogramem zajęć | |
MORALNA | Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej. Rozwijanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw. | działalność charytatywna, wolontariat szkolny, zajęcia wychowawcze | opiekun Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy |
Zgodnie
z harmonogramem |
Rozwój
poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych. Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się z uwzględnieniem sytuacji i miejsca. |
świętowanie
rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu |
nauczyciele
wskazani jako odpowiedzialni za poszczególne działania |
zgodnie
z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie | |
Poznanie
kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu | wycieczki, tematyczne lekcje wychowawcze, | nauczyciele, wychowawcy |
terminy
konkretnych wycieczek planowanych przez wychowawców i nauczycieli | |
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii | lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, | nauczyciele, wychowawcy |
zgodnie
z harmonogramem | |
Uczenie
właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję. Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji, umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – postawy negocjacji i mediacji; identyfikowania przyczyn własnego postępowania. | lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, | pedagog szkolny, wychowawcy klas | zgodnie z planem wychowawczym | |
Promowanie zdrowego stylu życia.
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania
symptomów uzależnienia od komputera i Internetu; zachęcanie do angażowania się w prawidłowe i zdrowe zachowanie. | zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców | nauczyciele przyrody i wychowania fizycznego, wychowawcy klas |
zgodnie
z harmonogramem, planami pracy, programem wychowawczym | |
SPOŁECZNA |
Kształtowanie
przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły |
Omówienie
zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych, lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. | wychowawcy | IX 2020 |
Uczenie
działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów. Uczenie zasad samorządności i demokracji |
praca
w zespole, funkcjonowanie wśród innych, analiza sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania. Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu uczniowskiego. | pedagog szkolny wychowawcy nauczyciele opiekun samorządu | zgodnie z harmonogramem zajęć IX 2020 | |
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego |
Udział
w akcji sprzątanie świata, konkursach ekologicznych i przyrodniczych. Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, w akcji „FLOREK” . | dyrektor, nauczyciele, drużynowi, wychowawcy | cały rok | |
Systematyczne monitorowanie frekwencji
uczniów na zajęciach lekcyjnych. Zwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego | analiza frekwencji uczniów systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, indywidualne spotkania z rodzicami, | dyrektor |
sporządzanie
miesięcznych zestawień Zgodnie z harmonogramem zebrań ustalonym na dany rok szkolny | |
EMOCJONALNA |
Nauka nabywania świadomości własnych
słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości | lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce – wskazanie konkretnych zajęć | wychowawcy, pedagog szkolny |
zgodnie
z harmonogramem |
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły |
zajęcia integracyjne w klasach lekcje wychowawcze z wykorzystaniem filmu o agresji i jej unikaniu | pedagog szkolny wychowawcy | według potrzeb |
VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
Ewaluacja programu
przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji
programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem
Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie
wyników.
Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada
Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Program
wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Pedagogiczną
w porozumieniu z Radą Rodziców Szkoły Podstawowej im. Stanisława i Janka Bytnarów
w Ostrowie w dniu 15 września 2020r.